Del gjerne:

Påsken forbindes av mange med fjell, ski, klister og Kvikk Lunsj. Slik er det også for meg – bare ikke i år. Med mildvær og dårlige snøforhold, har jeg i år endret både modus og fokus. Skiene er trygt plassert i kjellerboden (nyrensede selvsagt), og jeg nyter livet med bare veier og skogstier – med joggesko på beina. Forholdene er fantastiske, vårsolen varmer og påskesnøen – ja, den savner jeg ikke ett eneste sekund. Det gjør jeg heller ikke med påskekøen, som jeg møtte på Steinssletta!!!

Våren betyr for mange “kick-off” for den store løpesesongen. Er det noe vi virkelig kan være stolte av, så er det den status og oppslutning som morsjonsløpene har oppnådd i Ringeriksregionen. Og lørdag gikk startskuddet for sesongens første – nemlig nykommeren “Glade Hjul Æresrunden”. Dette er et løp som har ligget i dvale i lengre tid, men som i år altså har oppstått i ny drakt. Og ikke overraskende var det “Foreningen treningsglede” med den alltid like energiske Stig Andy Kvalheim Rambø i spissen, som stod som arrangør. Vi lokale, løpeglade har mye å takke den mannen for. Med seg på laget hadde han HQ Trening, Bilia og Hytteplan.

Med start og målgang ved Smurfit Kappa Norpapp på Hensmoen, lå alle forholdene godt til rette for teknologi, parkering og annen logistikk. Og skulle noen av dere ha et ønske om å perse på fem kilometer, så bør dere allerede nå huke av dette løpet i neste års kalender. En rask rundløype på fem kilometer, delvis på asfalt og skogsvei, ga slutttider ned på 16-tallet. Men for all del, her var det rom for alle nivåer. Spesielt hyggelig var det å se flere familier som hadde byttet ut ski med joggesko og stilte fulltallige på startstreken.

Stig Andy stod for premieutdeling, mens Olav Høgset benyttet anledningen til å informere om neste store løpsfest, “Schjongs5er´n”, lørdag 6. mai.

Det var Stig Andy, som over en treningsøkt på HQ Trening, introduserte meg for løpet – og senere utfordret meg til deltakelse via Facebook. Slikt kan man jo ikke si nei til. Jeg må imidlertid innrømme at jeg trodde at det var et middels mosjonsløp som jeg skulle delta i. Men da jeg så startfeltet, skjønte jeg at dette ikke var noen søndagstur. Det fikk jeg ytterligere bekreftet da startskuddet gikk … Men hva gjør vel det; Stemningen var på topp, og premiedrysset var basert på trekning og ikke resultater. Jeg selv var tålelig fornøyd med egen innsats i årets første løp, og fikk med meg hovedgevinsten hjem – rulleski fra Glade Hjul … Så med spiltter nye ski på hjul, og noen gode tips og råd fra ekspert Krister Sørgård, søker jeg nå nye utfordringer. Egen sak kommer – tror jeg – kanskje …

Løpsglede er et fenomen jeg har stiftet bekjentskap med først i voksen alder. Utgangspunktet var et ønske om å komme i bedre form. Men etterhvert har jeg da altså våget å stille til start i flere løp, noe jeg har hatt stor glede av. Dette er mye takket være det gode, lokale løpsmiljøet, kyndig veiledning hos HQ Trening samt effektiv motvivering av løpe-PT Tom Erik Lukkedal. Men kanskje viktigst av alt; Takket være god veiledning og variert trening, har jeg har unngått tidligere plager som belastnings- og slitasjeskader.

For er det noe jeg har erfart, så er det at ensformig trening sliter på kroppen og øker risikoen for skader. Vær derfor smart og gi kroppen nye utfordringer i form av styrketrening, eller en økt på spinningsykkel, romaskin eller ellipsemaskin. Og husk, at selv om det nå går mot sol, varme og lange lyse kvelder, så er denne variasjonen fortsatt like viktig. Dessuten, litt realistisk sett, så er det ikke alle dager det er like fristende med utendørstrening, selv i sommerhalvåret!

Riktig skotøy er viktig, uansett om du går, jogger eller løper …

I fjor opplevde jeg det triste å måtte kaste inn håndkleet på Hytteplanmila. Den kjipe følelsen som det ga å stå som tilskuer med startnummeret i lommen, var en selsom opplevelse som absolutt ikke frister til gjentakelse. Mer variert trening med større vekt på styrketrening, er ett av tiltakene som jeg iverksatte. En annen, var anskaffelse av HOKA løpesko. Det må jeg si ble en åpenbaring – lett, stabil og med god demping, noe som passer meg perfekt. Så uansett om du liker å gå, jogge eller løpe, gir jeg HOKA en helhjertet og usponset anbefaling.

Den store testen utførte jeg gjennom løypa til “Hytteplanmila”. 10 kilometer på asfalt. I fjor sviktet knærne etter syv kilometer – i år løp jeg uten antydning til smerter. Det ble en fantastisk opplevelse. Og min kjære Dicte, hun fulgte som vanlig trofast med meg.

Mosjonsløp er morsomt, sosialt og tilpasset alle nivåer 

Så! Etter å ha testet ut formen og mine nye løpesko, var det bare å skynde seg hjem og fylle ut påmeldingsskjema. Først ut er “Schjongs5er´n”, lørdag 6. mai. Fem kilometer i vakre Schjongslunden med en sveiv innom Søndre Park. En sosial og vårlig løpsfest.

Les mer om Schjongs5er´n og meld deg på HER

Hytteplanmila – det er lenge til det! Nærmere bestemt, nøyaktig 219 dager. Men kjære venner, her er det ingen grunn til å verken tvile eller vente. Dette er høstens vakreste eventyr og ble i fjor fulltegnet lenge før startskuddet gikk. Så her er bare å melde seg på – uavhengig av nivå og ambisjon. 

Hytteplanmila – det er lenge til det! Nærmere bestemt, nøyaktig 219 dager. Men kjære venner, her er det ingen grunn til å verken tvile eller vente. Dette er høstens vakreste eventyr og ble i fjor fulltegnet lenge før startskuddet gikk. Så her er bare å melde seg på – uavhengig av nivå og ambisjon.

Les mer om Hytteplanmila og meld deg på HER

 

Del gjerne: