Del gjerne:

Etter fem år med ukependling fra Hønefoss til Holmestrand, er Sivilingeniør i Tekniske geofag, Nina Rongved, klar for å ta fatt på nye, krevende utfordringer; Denne gang lokalt – nærmere bestemt med Ringeriksbanen som Prosjektsjef jernbane og veg Sundvollen/ Høgkastet – Bymoen. Den beintøffe og spreke jenta fra Haugsbygd fortsetter virkelig å imponere!

Jeg møtte Nina der hun trives aller best, foruten selvsagt hjemme i Haugsbygd sammen med mannen Stig og deres tre døtre Ida, Line og Lotta, nemlig på sykkelsetet og ute på anlegget. Enkelte intervjuer er tøffere å gjennomføre enn andre, og dette går nok inn i historien som mitt aller ”tøffeste” så langt! For i tillegg til å stå midt i et jobbskifte, er Nina inne i siste og avgjørende oppkjøringsfase til Styrkeprøven Trondheim–Oslo 18. juni. Så slik endte jeg altså opp med den (for meg) tøffe oppgaven med å sykle sammenhengende opp Kleiva. Nina med 350 mil på sykkelsetet i år, jeg med strekningen Hønefoss-Sundvollen …

Noe av det som gjør at Nina trives så godt med jobben og jobbmiljøet som hun til daglig ferdes i, er teamarbeidet og delingskulturen som hun opplever i denne bransjen. Dette er helt unikt. Og denne ”lagfølelsen” og mestringsfølelsen fikk jeg gleden av å kjenne litt på denne kvelden. For før jeg visste ordet av det, stod jeg på toppen av Kleiva, etter å ha blitt heiet og pushet frem av et råskinn av en treningspartner. Bonusen var et intervju gjennomført med utsikt over nettopp den strekningen av Ringeriksbanen som Nina skal ha ansvaret for i årene som kommer.

nina3

nina4

Når detalj- og reguleringsplanarbeidet for Norges største fellesprosjekt for veg og bane nå starter opp, blir det altså med lokal kompetanse i ledergruppen. I mer enn 20 år har Nina jobbet med og ledet store prosjekter, og hun er mildt sagt overveldet over å få denne muligheten lokalt. Skjønt helt fremmed er det ikke for henne. Som vi vet har Ringeriksbanen stått på ”prosjektblokka” i lang tid, og allerede som nyutdannet fra NTH i Trondheim i 1992, vurderte hun å søke en stilling i prosjekt Ringerike, som har utviklet seg betraktelig siden den gang.

Det er naturlig nok med en viss spenning at Nina nå starter med sitt hittil største oppdrag, og det til og med på hjemmebane. “Jeg gleder meg enormt til å komme i gang for fullt fra 1. august. Prosjektdirektør Morten Klokkersveen, som jeg kjenner godt og har jobbet med tidligere, har satt sammen et meget bra team som jeg gleder meg til å jobbe sammen med. Det er vel heller ikke til å legge skjul på at man får et helt spesielt eierskap til et prosjekt som i så stor grad vil påvirke min egen og ikke minst barnas fremtid”, mener Nina.

Det er mye som skal på plass før planlagt byggestart i 2019. “Tanken har jo slått meg at det kan være litt skummelt å jobbe med et så omfattende lokalt prosjekt. Det er mange stemmer som skal høres og mange som vil bli “skadelidende”. Slik vil det imidlertid dessverre alltid være for å kunne gjennomføre fremtidsrettede endringer av denne dimensjonen. Til tross for rekordrask behandling, har prosessen vært grundig, og vi er overbevist om at valget falt på den beste traséløsningen. Når prosjektet står ferdig, vil det gi folk og næringslivet en ny transporthverdag som vil komme hele regionen til gode”, mener Nina.

De siste fem årene i Holmestrand, som Byggeleder Holmestrand Stasjon, har Nina opplevd at deler prosjektet har grenset opp mot ren byutvikling. Jeg fikk gleden av å bli med Nina på en omvisning og ble mektig imponert over den nye og storslagne Stasjonshallen.

Imponert ble jeg også over den nye Fjellheisen. I tolvte time ble det nemlig besluttet å bygge en fjellheis, noe som i utgangspunktet startet som et privat initiativ. 90 prosent av Holmestrands befolkning er bosatt på fjellplatået over byen. Ved hjelp av den nye Fjellheisen, som blir stor nok til å kunne ta med sykkel, vil disse nå få direkte tilgang til både sentrum og stasjonsområdet og dermed spare opp til to kilometers buss- og bilreiser. Jernbaneverket står for byggingen av Fjellheisen, mens prosjektet er et spleiselag mellom Jernbaneverket, Vestfold fylkeskommune og Holmestrand kommune. Jeg tenker at dette kan inspirere også til å se kreative og nytenkende sammenhenger mellom våre egne prosjekter – ny vei- og bane og byutvikling.

nina18

nina7

nina9

nina5

nina8

Det er definitivt ikke fordi hun er så glad i å være borte, at Nina tok jobben i Holmestrand. Prosjektet er rett og slett unikt i sitt slag – en mulighet som hun simpelthen ikke kunne si nei til. Fjellhallen med Stasjonshallen er spektakulær og dimensjonene er enorme. Jeg kan nevne tall som; 870 meter lang, 35 meter bred og 18 meter høy – og det er blitt sprengt ut fire millioner kubikkmeter med stein. Det blir én plattform på hver side, mens det i midten går dobbeltspor hvor tog kan suse igjennom i en topphastighet opp mot 250 km/t. Rent estetisk er også Fjellhallen imponerende, med nyskapende arkitektur og løsninger. Nå stod riktignok mye av detaljarbeidene og utsmykningen igjen da jeg besøkte Stasjonshallen, men jeg så absolutt nok til å la meg imponere.

Hit har altså Nina ukependlet i fem år. Fem gode år, presiserer hun. Når man først møter jenta fra Haugsbygd, er det ingen ting som tyder på at det er anleggsarbeide som ligger hennes hjerte nærmest. Men jo mer hun forteller, desto større forståelse får jeg for karrierevalget. “Jeg trives godt med hjelm og vernesko i et miljø fritt for prestisjejag, posisjonering og fine titler. Her hersker delingskultur og samarbeid, og vi kaller en spade for en spade. Selv om jeg jobber i et klart mannsdominert miljø, har jeg alltid følt meg inkludert og akseptert”, forteller Nina.

Når Stasjonshallen i Holmestrand åpnes for ferdsel i desember 2016, har Nina for lengst dukket ned i nye beregninger, planer og forundersøkelser. Da er hun i full gang med å bygge opp organisasjonen og lede arbeidet med planlegging og prosjektering, som Prosjektsjef jernbane og veg Sundvollen/ Høgkastet – Bymoen.

nina15

nina10

Det som virkelig imponerer med Nina, er den dedikasjonen som hun utviser med alt hun gjør. Det være seg jobb eller det sportslige. Dette er vel det man kan kalle ”All-in”. At hun imponerer fagmessig, er ikke særlig overraskende, når man ser nærmere på CVen hennes. Når man i tillegg kan plusse på med flere gjennomførte maratonløp, og snart også den store styrkeprøven på sykkel – ja, da er det bare å ta av seg hatten …

Men vi har en tendens til å møtes med hjelm…

nina1

nina17

 

 

 

 

Del gjerne: