Del gjerne:

Man kan vel ikke akkurat kalle adressen Haugsgate 10, midt i Hønengaten, for “prime location” i Hønefoss … Allikevel er dette adressen til en av byens suksessfulle klesforretninger. Hvordan det går an? Enkelt, mener innehaver, Tove Langdalen. Det er bare å bruke tid og energi på kundene, behandle alle likt og beholde blikket rettet mot egen butikk – ikke mot hva alle andre gjør. Så handler det også om å lete etter muligheter – ikke unnskyldninger. Og tallene lyver ikke – Tove har lykkes!

Det hele startet her …

tove1

Da Tove i 2004 besøkte Kina, øynet hun umiddelbart muligheten for “business”. Hun luftet tanken for sin venninne og reisefølge, Hanne Torgersbråten. Hanne sa umiddelbart JA. Vel hjemme, presenterte de idéen for sine menn – og vips, så ble et eget importfirma opprettet på rekordtid. Snakk om handlingens kvinner. Siden de begge var i jobb, ble løsningen kveldsåpent og “venninneparties” i nyrestaurert uthus bak renseriet i Hønengaten. Og jentene solgte mengder av silkesengetøy, smykker, skjerf og annet fra dag én. Jeg husker det godt, jeg, for ingen hadde vel den helt store troen på konseptet. Så feil kan man altså ta!

Responsen ble langt større enn hva de to driftige damene hadde våget å tro, og behovet for utvidede åpningstider meldte seg raskt. Da tok Tove den litt vanskelige beslutningen om å si opp sin stilling hos Leiv Vidar slakterforretning. Dette var en ”midlertidig” jobb som hun startet i som 19-åring, og som hun endte opp med å bli værende ved i 20 år. Neste skritt var å utvide åpningstidene til tre dager i uka. “Det er rart, men fortsatt er det mange som tror at butikken kun er åpen disse tre dagene. Det henger fortsatt litt igjen, mange år etter”, forteller Tove.

tove3

Butikkdriften ble etterhvert så omfattende at Hanne, som fortsatt var i full jobb ved sykehuset, valgte å trekke seg ut i 2009. Tove, derimot, fortsatte å fosse frem. Butikken fikk navnet “hos tove” og flyttet inn i “nye” lokaler midt i Hønengata. Ikke bare ble butikken liggende langt utenfor det som fantes av etablerte handleområder i Hønefoss – Hønengata var i tillegg stengt for ombygging på den tiden. Nok en gang våknet skeptikerne til liv – og nok en gang viste Tove at de alle tok feil. Fryktelig feil …

tove2

tove5

Seks år senere ligger den veldrevne butikken fortsatt midt i Hønengata – mot alle odds, kan man vel nesten si. Tove og hennes mann eier selv bygget, og butikken setter stadig nye omsetningsrekorder. Men hva er så oppskriften bak suksessen og hvorfor strømmer kundene til, selv på en mandag? Tove har åpenbart gjort noen riktige grep …

“Det finnes mange bra butikker i Hønefoss, og da er det fint at vi kan spre oss litt rundt for skape liv i alle bydeler. Det går veldig fint an å drive butikk i Hønengata, og Norsi’a er i realiteten en egen liten bydel. Her er jeg upåvirket av andre og kan bestemme helt selv. Mitt konkurransefortrinn er nok tilgjengeligheten. Her parkerer kundene kostnadsfritt utenfor døra, og det er lett å stoppe på vei hjem fra jobb eller til og fra byen”, forteller Tove.

tove10

Det enkle er ofte det beste. Her er det totalt fritt for glam, lyskroner og glansede logobæreposer. Riktignok har butikken fått en real ansiktsløftning innvendig, utført av Tove og familien selv, og den fremstår i dag både som lys og delikat. Her er det kunden og personlig service som står i sentrum. “Den følelsen kunden går ut av butikken med, er min beste reklame. Fornøyde kunder kommer garantert tilbake – og de forteller gjerne om det til andre. Jeg har i løpet av årene opparbeidet meg en stor kundekrets, og kundelojalitet og kvalitet gir lønnsomhet. Om jeg ikke kan navnet på absolutt alle kundene mine, så er det jammen ikke langt unna. Jeg arrangerer til og med fortsatt “parties” på kveldstid for venninnegjenger som ikke har tid til å “shoppe” på dagtid “, fortsetter Tove. Det er bare å sjekke inn på Facebook, så får man bekreftet lojaliteten: Tove har imponerende 7735 følgere og det kommer nye til daglig.

tove8

tove9

Men varene må jo selvsagt også være riktig. Da jeg besøkte butikken, var Tove travelt opptatt med å pakke ut høstnyheter. Jeg ble fristet og kom ut med en “hjertepose” inneholdende ny høstjakke. “Jeg passer på å ikke binde opp for mye på forhåndsordre, men kjøper heller inn nyheter underveis i sesong. Det er noe kundene vet å sette pris på”, bekrefter Tove.

“hos tove” er på mange måter en butikk av den gamle sorten – kjedeuavhengig og personlig. Samtidig viser vareutvalget, aktiviteten på sosiale medier samt en nettbutikk med stor suksess at Tove Langdalen i aller høyeste grad henger med i tiden.

Resultatet viser at “hos tove” er kommet for å bli – midt i Hønengata!!!

tove11

 

 

Del gjerne: