Del gjerne:

Denne uken startet for alvor forberedelsene til Ringeriksmaraton 2018. Nå er riktignok ikke selve løpsdatoen før 18. august, men etappetreningene, de er godt i gang. Så skulle dere gå svangre med tanken om at 2018 er året hvor dere skal ta spranget helt ut og delta, eller kanskje ta opp igjen løpingen etter noen års pause, eller rett og slett teste ut andre etapper enn den dere alltid ender opp med – vel, da er det bare å slenge seg med. Første etappen er allerede unnagjort, men det betyr at det fortsatt er syv igjen …

Og det fine er, at her kan absolutt alle delta, uansett hvilket gir du måtte løpe på!

I godt selskap med Kristin Rohr Slåtto, Anne Berit Torp, Janne Aslaksrud og Cecilie Laeskogen

Lytt til erfarne løpefolk

Det å holde seg i form er sosialt, det er morsomt  – og jammen er det ikke helsebringende også. Og for mange er påmelding til Ringeriksmaraton akkurat det lille sparket bak som skal til for å komme i gang. Men, det er med løping som med alt annet – det er morsomst hvis du er godt forberedt! Etappetreningene er i så måte gull verdt. I tillegg priser jeg meg lykkelig over alle de treningstimene som jeg har nedlagt på HQ Trening i vinter. En stor takk går da også til PT-trenerme der, som har hjulpet meg med et langsiktig og ikke minst gjennomførbart treningsprogram.

Når solen skinner og du er omgitt av sprudlende mennesker med tights, pulsklokker og “raske” briller, så er det imidlertid lett å bli noe overtent. Det kan straffe seg hardt! Spesielt på denne etappen, der du gjerne finner ut at Seltesletta ikke er så flat som det du tror – om du tidligere kun har krysset den i bil. Da er det lurt å lytte til de erfarne. Før start kunne “løpsgeneral” Janniche Larssen Bockmann stolt introdusere vår lokale ski-helt, Tord Asle Gjerdalen, som hadde et og annet nyttig tips å komme med.

Spesielt noterte jeg meg at vi ikke skulle løpe hardere enn at vi orket å ta en ny treningsøkt dagen etter. Notert!!!

Sterke navn på startstreken

Et annet kjent fjes med solid erfaring og en imponerende merittliste, og som det kan være nyttig og lytte til, er Tommy Støa. Men, det var ikke mye jeg rakk å få ut av en heltent Tommy, før vi alle forsvant ut i løypa. Og siden Tommy stilte som fartsholder på 5.30, må jeg innrømme at det var det siste jeg så til ham – før vi nådde suppestasjonen i mål. Men – det var vel ikke annet å vente …

Motivasjon og samhold

Det fine med løping er at du bare kan kle på deg treningstøy og gå ut døra, så er det bare å sette i gang – og det uansett hvor i verden du befinner deg. Riktignok må du regne med at det til tider dukker opp noen ondter og plager både her og der, i tillegg til at viljestyrken gjerne blir satt på harde prøver. Men det tåler du så inderlig godt, når du er i godt selskap med trofaste treningskamerater som “backer” hverandre opp når det butter litt imot og ikke minst, som du kan dele den gode mestringsfølelsen med etter å ha passert mållinja.

En annen velfungerende motivasjonsfaktor på første etappetrening, er tanken på at det i mål står en kokk fra Sundvolden Hotel klar med kjærkommen restitusjonsservering av saft og varm suppe. Nam-nam – og en stor takk til Sundvolden Hotel!

Så bli med da vel, kjære venner. Neste sjanse er på andre etappe, onsdag 25 april, kl 18.30. Da går starten i enden av Seltesletta.

Håper vi ses!

Les mer om Ringeriksmaraton og etappetreninger HER

Johannes Sangnes var en av de som satt pris på at Cecilie Laeskogen fra Sundolden Hotel (som forøvrig også løp) stod klar med saft og suppe i mål.

 

 

 

Del gjerne: