Del gjerne:

Rett som det er, opplever jeg nye ting ved Hønefoss; eller ting jeg trodde jeg visste, men har tatt helt feil av. Nettopp en slik opplevelse hadde jeg på lørdag, da styreleder i Norsk Samferdselshistorisk Senter (NSHS), Jan Helge Østlund, inviterte meg til omvisning i forbindelse med åpning av årets sommerutstilling. Jan Helge hadde forespeilet mye spennende å se og oppleve, fullt trøkk, mye folk og iskrem; Dette ble innfridd på alle måter. Det var helt fullt på “perrongen” på Norsk Samferdselshistorisk Senter denne lørdagen, da en svært motorinteressert ordfører i Ringerike kommune, Kjell B. Hansen, stod for den offisielle åpningen …

Full trøkk og vaffelpresse

“Dette er et viktig senter og helt i tråd med Hønefoss’ visjon om å være et samferdselsknutepunkt”, åpnet ordfører Hansen med. “Her holdes historien i hevd med blant annet gamle kjerrer fra brannvesenet, små tog og veteranbusser. Jeg vet at mange nå venter spent på hva som skjer med senteret når ny bane og nytt stasjonsområde skal anlegges her. Jeg verken kan eller vil forskuttere noe på vegne av kommunen, men jeg kan berolige med at det pågår en god og tett dialog mellom senteret, Bane NOR og kommunen. Dette kommer til å ordne seg”, avsluttet Hansen, i det han erklærte årets sommerutstilling som åpnet for et begeistret publikum.

Dermed kom “trøkket” – besørget av det lokale bandet “Søndre Torg”. Så mens gamle slagere fra blant andre “Creedence Clearwater Revival” flommet ut fra høytalerne,  så gikk “vaffelpressa” varm samtidig som islageret ble tømt i den gamle restaurantvogna. Denne vogna, som ble gitt i gave til senteret fra NSB og hadde sin tjenestetid på Nordlandsbanen, fungerer nå altså som populært kafétilbud hver lørdag gjennom hele sesongen. Så neste gang du er på lørdagshandling i Hønefoss og legger inn et kafébesøk i programmet, så hvorfor ikke teste ut resturantvogna på Norsk Samferdelhistorisk senter. Jeg kan personlig garantere at vaflene smaker himmelsk godt, og omgivelsene bringer til livs gode minner …

For små og store barn

La en ting være helt klart – man behøver verken være utpreget motorinteressert eller elske eimen av eksos og diesel, for å ha glede av å avlegge NSHS et besøk. Det var riktignok mange av de fremmøtte som kom for å få en kikk under ett og annet panser, og for å diskutere hestekrefter og ytelseskraft på nye og gamle kjøretøy. Min opplevelse ble imidlertid en nostalgisk reise gjennom min egen tid, samt en solid dose med påfyll av spennende, lokal samferdselshistorie.

Tog, fly, biler, busser, motorsykler, brannbiler – her var det rikelig med opplevelser for barn i alle aldre. Og det geniale med NSHS, som skaper denne unike atmosfæren, er at det er tuftet på frivillighet og entusiasme. Overalt fantes idsjeler fra klubbene som er representert på senteret – Motorhistorisk Klubb Ringerike og omegn, Ringerike og omegn busshistoriske forening,  Blårøyken samt Classic MC Hadeland Ringerike – som alle mer enn gjerne delte både kunnskap og erfaringer.

Lokal industrihistorie

Visste du at det i Hønefoss er blitt produsert både lokomotiv og busser? Vel, det visste ikke jeg  – ikke før jeg var ombord i begge deler. Høka Karosseri- og jernbanevognfabrikk i Hønengata produserte karosserier for busser, varebiler, brannbiler og sykebiler, tankbiler, jernbanevogner, sporvogner samt forstadsbanevogner helt frem til 1968. Takket være “Høka lokéts venner” og “Motorhistorisk klubb Ringerike & omegn”, er et strålende og fullt brukbart eksemplar av et lokalprodusert skiftelokomotiv i dag en av senterets severdigheter.

En bussjåfør med godt humør … 

Og jammen ble det ikke også tid til en nostalgisk tur med Høka-bussen, med Olav Simon bak rattet. Bussen er lakkert i originale farger og med logo til Ringeriksruta, selskapet Olav i en årrekke var sjåfør for. “Jeg var heldig. Jacobsen, som var en av eierne av Ringeriksruta, ga meg jobb som deltidssjåfør. Jeg kjørte morgenruta til Oslo med sykkelen baki. Der syklet jeg til den egentlige jobben min, og tilbake til bussen etter endt arbeidsdag – hvorpå jeg kjørte ettermiddagsruta tilbake til Hønefoss. Det var en fleksibel og god løsning for alle”, minnes Olav. Minner ble det flere av da Johan Jacobsen, sønn av nettopp John Jacobsen, også stakk innom for en god buss-prat. Jeg lyttet nysgjerrig og lærte …

Når man snakker om lokal busshistorie, så kommer man jo ikke utenom Engeseth busslinjer, som i 1982 overtok det som var igjen av Ringeriksruta. Engeseth-familien valgte imidlertid i 1994 å selge Engeseth Busslinsjer til NSB Biltrafikk, men to flotte eksemplarer av de karakteristiske gule og røde bussene er selvsagt også representert på utstillingen.

Årets sommerutstilling

Sommerutsillingen på Norsk Samferdselhistorisk Senter er innholdsrik både sett med nasjonalt og med regionalt blikk. Det er således vanskelig å referere utstilingen på en måte som rettferdiggjør dens mangfold; den må rett og slett oppleves. En cockpit fra Nor-Fly, hjemmelaget hangglider, et autentisk motorsykkelverksted, Kartverket er representert med en Volvo Duett 1958, eiet av Hans Sveen, modelljernbane og kanskje det største klenodiet av de alle – nemlig “Gamla”; den praktfulle veteranbrannbilen, type Mercedes, som for aller siste gang ble brukt under storbrannen på Rua gård i 1962. Den er et vakkert skue …

Samlingen og utstillingen vokser stadig, og nye samferdselshistoriske skatter dukker stadig opp. Denne dagen var det Håvard Heieren som forærte to nye og kjærkomne bidrag. Originale plakater fra Drolsum stasjon, som har vært i familiens eie i årevis, ble overrakt Jan Helge Østlund som takknemlig tok i mot på vegne av senteret .

Fylt med ny kunnskap og med nye bekjentskap, kunne jeg tilfreds forlate Norsk Samferdelhistorisk Senter for denne gangen. Det som skulle bli et liten tur innom, hadde endt opp som to og en halv inspirerende timer. Noe nytt hadde fanget min interesse. Min anmodning til dere kjære venner, er derfor; neste gang dere passerer skiltet til Norsk Samferdselhistorisk Senter ved jernbaneundergangen i Vinterroveien i Hønefoss en lørdag, så ikke kjør forbi – kjør innom!

Les mer om NSHS her 

Kultur er et begrep som favner vidt; også her. I de gamle “skiftestuene” til jernbanen, holder Ringerikes Malerklubb til. Her har de sitt atelier, hvor alle dets kreative medlemmer sammen arbeider og inspirerer hverandre. I samarbeid med NSHS, vil de holde åpen utstilling hver lørdag, med et stadig skiftende utvalg av deres vakre arbeider.

 

Del gjerne: