Del gjerne:

Før Mads Veslelia slo gjennom internasjonalt hadde videoen hans «I Don’t Fuck Around» 30.000 visninger – nå har over 500.000 personer sett Mads rappe fra gutterommet. På samme måte kom han også inn i ”min stue” allerede mange år tilbake, takket være min sønn Casper som i årevis har vært lojal tilhenger. Nå har sosiale medier, YouTube og nysignert kontrakt med Sony bragt Mads Veslelia ut i den store verden – men til tross for suksessen står føttene hans fortsatt solid plantet hjemme på Hønefoss. Selv med min beste vilje, klarer jeg ikke å finne den minste antyding til stjernenykker hos Mads. Snarere tvert om. Jeg blir både sjarmert og imponert over den reflekterte, unge mannen med sitt karakteristiske ”bad ass” image.

mads3

Historien Mads Veslelia startet hjemme på gutterommet hos mormor. Der har han siden 11 års-alderen øvd og terpet på rap-genrens tekniske utfordringer parallelt med å skrive nye låter og lage sine faste søndagsvideoer. All musikken han lager, har både mening og budskap – med sterke tekster som ofte er basert på hans egen sterke historie og tidvis tøffe reise i livet. Velfortjent har denne jobbingen nå ført han i rekordfart på vei til topps. Få har vel fortjent suksessen mer… Bare de siste fem månedene har videoene hans blitt sett av over én million. Hans nyeste singel, «Scarface of Facebook»,  gikk rett inn på første plass på Spotify Norge sin Viral-50 spilleliste, og det er ingen tvil om at Mads Veslelia er en av Norges mest spennende artister i 2015.

For Mads har det hele tiden vært viktig å forbli tro mot eget konsept og opphav. Han er perfeksjonist, ekstremt opptatt av at alt han gjør skal sitte hundre prosent. Samtidig er han opptatt av å holde det han lover. ”Søndagsvideoene som det hele startet med, har gjort at jeg er opptatt av å gi tilhengerne mine det de forventer. Har jeg sagt at det kommer en ny video på søndag, SKAL den komme på søndag. Ikke mandag. Her ligger vel mye av nøkkelen til at jeg har hatt lojale følgere i årevis. En gang måtte jeg imidlertid skuffe og utsette videoslippet en uke. Jeg trengte rett og slett en ekstra uke. Jeg beklaget ovenfor fansen – men lovet de noe stort. Resultatet var “Scarface on Facebook”, låten som har i løpet av et par uker ble streamet over 120.000 ganger, og tok 1.plassen på Spotify sin liste over mest virale låter i Norge”, forteller Mads.

Til tross for suksessen, ønsker Mads å bli boende på Hønefoss. “Bakgrunnen for hvem jeg er og alt jeg har oppnådd, er jo knyttet opp til denne byen. Hønefoss er et godt sted å bo og være. Alle låtene mine er skrevet her i byen, og jeg ser for meg ulike steder i byen min når jeg hører på egne låter. Like viktig er navnet mitt. Du vil ikke tro hvor mange som har forsøkt å overtale meg til å bytte til et mer ”hipt” artistnavn – uten å lykkes. Jeg er Mads Veslelia og det skal jeg fortsette med. Det handler om identitet og opphav – begge deler ekstremt viktig for meg”,  forteller unggutten som omtales som både soveromsrapper og Facebook-sensasjon.

Mads vet å sette pris på tilhengerne sine og liker å henge med de. Han har fått tilbakemeldinger på at han burde trekke seg litt mer tilbake, bli mer mystisk og utilnærmelig… Men som han selv sier: hvorfor skal jeg det når det ikke er meg..? Godt poeng! ”Jeg digger å ta en øl med fansen og ta selfies med deetter konserter. Jeg blir jo litt ydmyk når jeg opplever hvor trofaste følgere jeg har, så da er det jo kult å kunne gi noe tilbake. Det er jo takket være disse jeg har kommet dit jeg er. Det kommer jeg aldri til å glemme”, lover Mads, som bruker to til tre timer daglig på å svare sine tilhengere på sosiale medier. Slik er altså en 24-årig “up coming star” fra Hønefoss!

Torsdag 26. november var det åpning av Smart Start på Høgskolen i Buskerud og Vestfold (HBV), en fellessatsing mellom HBV, Buskerud fylkeskommune og Rådet for Ringeriksregionen. Smart Start skal fungere som et kreativt arbeidsmiljø og nytenkende kontorfellesskap for unge gründere. De drøyt femti oppmøtte fikk der oppleve minikonsert og -foredrag med Mads Veslelia og hans faste DJ “Lars Lennox”. “Jeg ser at dette ikke er et typisk Hip hop publikum, men prøver å få dere til å bli med slik jeg gjør på vanlige konserter”, kom det fra Mads. Etterpå kunne han bekrefte at han var både imponert og overrasket over stemningen. Publikum ble både imponert og revet med, og etter responsen å dømme, fikk Mads Veslelia åpnet mange nye øyne for både musikken såvel som historiens hans denne ettermiddagen.

mads5

mads4

mads7

mads6

Parallelt med minikonserten, beveget kunstmaler Thomas Klevjer seg ut av sin egen komfortsone og gjorde noe han aldri hadde gjort før: Ved hjelp av hurtigtørkende maling, brede pensler og spraymaling, malte han bestillingsverket “Kunnskapets tre” i løpet av 25 minutter. Klassisk kunst møter Hip hop – og resultatet var slående vakkert…

mads8

IMG_7364

Del gjerne: