Del gjerne:

En sammensatt gjeng av nysgjerrige entusiaster og skeptikere, møtte tidlig fredag morgen frem til åpningen av #hack4no 2016 på Høgskolen i Sørøstnorge (HSN) på Hønefoss, for å ta den førerløse bussen i nærmere øyesyn. Og kanskje til og med få seg en prøvetur. Startskuddet ble gitt av statssekretær Tom-Christer Nilsen i Samferdselsdepartementet, før han selv fikk sin aller første kjøretur i den høyteknologiske bussen.

«Jeg tror vi her står ved kimen til noe som kan gi oss mange nye løsninger for kollektivtrafikken i fremtiden. Men jeg må jo si fra Samferdselsdepartementet at dette er dundrende ulovlig. Det jobbes imidlertid hardt for å gjøre dette mulig, lovlig og til en del av fremtidens samferdselsløsninger», forkynte Nilsen før han entret bussen.

Første passasjer ombord på den lokale «Jomfruturen», var en noe skeptisk, men «open-minded» ordfører, Kjell B. Hansen, som er kjent for å verdsette «gromlyder» når kjøretøyer starter opp.

buss16

buss12

buss3

Det handler mye om programmering, og hva var vel da en mer naturlig anledning enn #hack4no for å presentere den nullutslippende, førerløse bussen. To dager hadde franske Cedric brukt på å programmere inn de 200 meterne som bussen kjørte rundt Campus Ringerike. Smilende bussjåfører har med andre ord ingen grunn til å være redde for å bli arbeidsløse med det aller første. Men at dette er fremtiden som en miljøvennlig kollektivløsning, er jeg ikke i tvil om. Det spørs bare når og i hvilket omfang!

Selvstyrende kjøretøyer vil gjøre det enklere, sikrere, mer effektivt og mer miljøvennlig å transportere personer og gods i fremtidens transportsystem. Det vi så i dag er bare starten. Men det finnes andre sider av saken enn miljøvennlig transportalternativer. Olav Madland, programansvarlig i Smart City, Acando Norge, belyste hvordan dette også gir muligheter for norske teknologibedrifter, også lokalt her i Ringeriksregionen.

«Jeg ser på denne bussen som en datamaskin eller mobiltelefon på hjul, og jeg ser mange forretningsmuligheter fremover. Dere har noen spennende lokale teknologibedrifter på Eggemoen som jeg har besøkt. Jeg ser absolutt muligheter for dem her. Jeg synes også at det er spennende at Kartverket har tatt initiativ til å vise denne løsningen på hackathon. Og selvsagt takk til Ringerike kommune, som var spenstige nok til å si at dette har vi lyst til å prøve», fortalte Olav Madland, før han ønsket dagens første passasjerer velkommen ombord.

buss15

Atle Haglund fikk testet rullestolrampa. Fornøyd kunne han konstatere at bussen ikke bare var miljø-, men også handicapvennlig.

buss4

Reidar Olsen var nok blant de få som miljøvennlig kom syklende til høyskolen i dag for å ta den nullutslippende bussen i nærmere øyesyn. Til tross for at han likte det han så, var han ikke villig til å bytte ut sykkel til fordel for buss. «Dette er kjempespennende, men jeg regner nok ikke med å møte en slik på veiene rundt på Vesterntangen med det aller første», konstaterte han.

buss8

Åtte år gamle, og lidenskapelige teknologiinteresserte, Erik hadde lite lyst å forlate bussen etter å ha fått være med på første turen. Han er et av 250 barn som deltar på junior-hackathon denne helgen, men han hadde møtt opp tidlig i håp om å få sneket seg med på den noe spesielle bussturen. Det gjorde han og fikk dermed drømmen sin oppfylt. «Kjempemorsomt. Dette blir nok høydepunktet, selv om jeg tidligere har kjørt førerløs t-bane i Paris. Jeg er veldig teknologiinteressert, spesielt simulator TV-spill, og jeg har gledet meg lenge til disse dagene», fortalte en glødende åtteåring.

buss2

Jeg hadde selv gledet meg, og jeg trippet utålmodig på det improviserte busstoppet i påvente av å få oppleve en historisk, førerløs busstur. Ja, så ivrig var jeg, at jeg forsøkte å snike meg med på en allerede fullsatt tur. Slik gikk det til at jeg måtte gi meg og forlate bussen i påvente av neste avgang. Resultatet ble en heller humørfylt «happening» som ble fanget opp av Ringerikes Blad …

buss7

buss11

 

Del gjerne: